loading...
هر چی بخوای اینجاست
ali بازدید : 83 سه شنبه 06 مهر 1400 نظرات (0)

شناخت و بررسی روش نگهداری آنتوریوم

گیاه آنتوریوم از خانواده گل شیپوری بوده و دارای برگ هایی پهن و قلب شکل هستند که زیبایی گل را به شکل قابل توجهی افزایش می دهند. این گیاه دارای رنگ های صورتی، زرد، سفید و قرمز بوده و نسبت به سایر گل ها، ماندگاری بالاتری دارد. همچنین گیاه آنتوریوم به سرما و آب زیاد حساس می باشد. بنابراین روش نگهداری آنتوریوم به گونه ای است که باید هر 7 هفته یک بار به گیاه استراحت داده شود تا به خوبی پرورش یابد.

شناخت شرایط مناسب برای رشد گیاه آنتوریوم

 

بررسی شرایط نگهداری و پرورش گیاه آنتوریوم

  1. نور مناسب: انتخاب نور مناسب تاثیر بسیاری بر نحوه پرورش و رشد گیاه آنتوریوم دارد. نور مستقیم باعث سوختگی و از بین رفتن برگ ها شده و نور کم هم به گیاه آسیب می رساند. بنابراین گیاه آنتوریوم به نور متوسط و فیلتر شده نیاز دارد تا رشد و پرورش خوبی داشته باشد. بنابراین مناسب ترین روش نگهداری آنتوریوم ملزم به فراهم کردن نور پشت پنجره ای می باشد.
  2. دمای مناسب: گیاه آنتوریوم به محل گرم و خشک حساس بوده و نیاز دمایی متعادل برای رشد دارد. این گیاه در دمای معمول اتاق به خوبی رشد کرده و پرورش می یابد. از طرفی برای شروع گل دهی گیاه، لازم است ک دمای محیط تا حدودی کاهش پیدا کند تا گیاه به خوبی پرورش یابد؛ ولی در غیر این صورت، کاهش دمای طبیعی اتاق موجب از بین رفتن گیاه می شود. انتخاب مناسب ترین روش نگهداری آنتوریوم، ملزم به شناخت دمای محیط می باشد.
  3. آبیاری مناسب: به طور کلی گیاه آنتوریوم به میزان آبیاری کمتری نسبت به سایر گیاهان نیاز دارد. به عبارتی دیگر بهتر است زمانی که خاک گلدان تا عمق 4 سانتی متر خشک است، گیاه آبیاری شود. همچنین آبیاری زیاد و نامناسب موجب آسیب رساندن به ریشه گیاه می شود. بنابراین روش نگهداری آنتوریوم در این مورد به گونه ای است که باید در زمستان و زمان استراحت یا خواب گیاه، میزان آبیاری کاهش پیدا کند.
  4. رطوبت مناسب: گیاه آنتوریم به میزان رطوبت بالایی برای پرورش و رشد نیاز داشته و بهتر است در بهار و تابستان، این رطوبت بیشتر تامین شود. همچنین می توانید با استفاده از غبارپاشی به صورت روزانه، رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

نگهداری صحیح به منظور پرورش و رشد گیاه آنتوریوم

  1. خاک مناسب: استفاده از خاکی سبک با زهکشی بالا، تاثیر بسیاری بر روش نگهداری آنتوریوم دارد. با استفاده از خاک سبک با زهکشی بالا می توانید از پوسیدگی ریشه گیاه و زرد شدن برگ ها جلوگیری کرده و رشد گیاه را افزایش دهید. همچنین برای بالا بردن زهکشی می توانید از خاک برگ، خاک باغچه و سنگ ریزه هم استفاده کنید.
  2. میزان کود دهی و تغذیه: تغذیه گیاه امری بسیار مهم در رشد گیاهان آپارتمانی بوده و باید به خوبی انجام شود. به طور کلی می توانید با استفاده از کود های حاوی فسفر و نیتروژن بالا، تغذیه گیاه خود را به خوبی تامین کرده و دوام آن را افزایش دهید. همچنین عمل کود دهی بهتر است هر دو هفته یک بار انجام شود تا مواد مغذی به خوبی به خاک منتقل شده و تاثیر مثبتی بر روش نگهداری آنتوریوم داشته باشد.
  3. تعویض گلدان ها: تعویض گلدان ها تاثیر بسیاری بر رشد بهتر گل ها دارد که بهتر است هر زمان ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج می شوند، انجام شود. همچنین برای تعویض، بهتر است از گلدانی بزرگ تر استفاده کنید تا آسیبی به گل ها وارد نشود.
  4. تمیز کردن برگ ها: تمیز کردن برگ ها امری ضروری در روش نگهداری آنتوریوم است که بهتر است با استفاده از پارچه یا اسفنج مرطوب انجام شود، چرا که استفاده از مواد شیمیایی موجب آسیب رساندن به برگ ها می شود.

تاثیر نور متعادل بر سالم ماندن گیاه آنتوریوم

نحوه تکثیر گیاه آنتوریوم

  1. با استفاده از تقسیم بوته: در این روش با جدا کردن پاجوش های اطراف بوته اصلی، می توان به تکثیر این گیاه کمک کرد. گیاه آنتوریوم دارای ریشه های سست و گوشتی بسیاری است که در اطراف گل رشد می کنند. بنابراین تکثیر گیاه در این روش نگهداری آنتوریوم به گونه ای است که با جدا کردن برخی ریشه ها، موجب رشد بهتر گیاه شوید.
  2. با استفاده از جدا کردن توده ریشه ها: با جدا کردن توده ریشه ها از محلی که گیاهان کوچکی در کنار گیاه اصلی رشد می کنند، کمک بسیاری به تکثیر گیاه می کند. از طرفی بهتر است که این کار از اواسط بهار تا اواسط تابستان انجام شود که گیاهان جدیدی رشد می کنند. بنابراین تکثیر گیاه در این روش نگهداری آنتوریوم به گونه ای است که نباید ریشه ها را با زور جدا کرد، تا آسیبی به گیاه اصلی وارد نشود.

استفاده از روش های کاربردی برای تکثیر و رشد گیاه

بررسی آفات و بیماری های احتمالی گیاه آنتوریوم

  1. گل ندادن گیاه: عواملی مانند عدم وجود نور مناسب، استفاده از کود نامناسب و آبیاری زیاد، رشد گیاه را متوقف کرده و موجب جلوگیری از گل دادن گیاه می شود. روش نگهداری آنتوریوم در این مورد به گونه ای است که باید نور کافی برای گیاه فراهم شده و از کود های مخصوص گیاهان گل دار برای تغذیه گیاه استفاده شود.
  2. کوچک شدن برگ ها: تغذیه نامناسب موجب کوچک شدن برگ ها و آسیب رساندن به گیاه می شود. بنابراین بهتر است که برای تغذیه خاک گیاه، از کودهای آلی با فسفر بالا استفاده کنید.
  3. زرد شدن برگ ها: همانطور که گفتیم گیاه آنتوریوم به سرما حساس می باشد. بنابراین بهتر است با مشاهده زردی برگ ها، گیاه را به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید تا سرمای هوا باعث آسیب رساندن به آن نشود. همچنین روش نگهداری آنتوریوم در این مورد به گونه ای است که علاوه بر افزایش دمای محیط، بهتر است میزان آبیاری گیاه هم کاهش پیدا کند.
  4. سیاهی برگ ها: در این مورد اگر سیاهی وسط گل مشاهده شود، باید گلدان را به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید ولی اگر سیاهی در لبه برگ ها مشاهده شود، بهتر است از مواد مغذی بیشتری برای تغذیه خاک استفاده کرده و رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.
  5. آفت: هنگامی که لکه های سفیدی روی برگ ها مشاهده شود یا حشرات ریز بسیاری در اطراف گیاه پرواز کنند، نشانه وجود آفت است. روش نگهداری آنتوریوم در این مورد به گونه ای است که باید بلافاصله گیاه سم پاشی شده و آفت ها از بین بروند.
  6. رنگ پریدگی برگ ها: زمانی که گیاه در یک محیط گرم و خشک پرورش داده شود، برگ ها دچار رنگ پریدگی می شوند؛ که در این صورت بهتر است با استفاده از غبارپاشی، رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.
  7. وجود لک های قهوه ای روی برگ ها: در برخی موارد حمله قارچ ها به گیاه، موجب ایجاد لک های قهوه ای روی برگ ها می شود. روش نگهداری آنتوریوم در این مورد به گونه ای است که باید از سمپاشی برای نابودی قارچ ها استفاده شود.

آسیب رساندن آفت ها به گیاه

کلام آخر

بنابراین همانطور که گفتیم، گیاه آنتوریوم گیاهی بسیار حساس در برابر سرما و نور بوده و بهتر است در محیطی با نور و دمای متعادل نگهداری شود. به طور کلی گل آنتوریوم دارای دوام و ماندگاری بالایی می باشد ولی اگر به صورت صحیح کاشته نشود و یا در شرایط مناسبی پرورش داده نشود، حداقل یک هفته عمر می کند. در نتیجه انتخاب مناسب ترین روش نگهداری آنتوریوم ملزم به شناخت شرایط مناسب برای این گیاه می باشد. همچنین پس از اتمام گل دهی در زمستان، باید اقدام به تعویض گلدان کرده تا به رشد گیاه کمک شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این گل بر روی نگهداری گل آنتوریوم کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 194
  • بازدید ماه : 489
  • بازدید سال : 3,276
  • بازدید کلی : 15,698