loading...
هر چی بخوای اینجاست
ali بازدید : 650 یکشنبه 18 مهر 1400 نظرات (0)

گل ادنیوم سمی است؟

گل ادنیوم معروف به گل رز صحرایی یکی از زیباترین گل هایی است که ظاهری بسیار منحصر به فرد و خارق العاده دارد. اگر شما نیز جزء دوستداران گیاهان و گل ها هستید، اما به دلیل نداشتن زمان کافی برای رسیدگی، خواهان گل هایی می باشید که رسیدگی بسیار آسانی دارند ما به شما ادنیوم را پیشنهاد می کنیم که مخصوص افراد مبتدی تعبیه گشته است. در این مقاله قصد داریم بپردازیم به این موضوع که آیا همچین گل زیبا و شگرفی می تواند سمی باشد؟ در صورت سمی بودن جایز است آن را در خانه نگه داری کنیم؟ و بسیاری از موضوعات دیگر که ذهن شما را به خود مشغول کرده است.

زیبایی خاص گل ادنیوم

گل ادنیوم از گیاهان بومی شرق آفریقا و عربستان است که یک گیاه فوق العاده برای ایجاد نمایی زیبا در حیاط و محل زندگیتان می باشد. خوشبختانه باید به عرضتان برسانیم که شما در تمام فصول شاهد گل دادن این گیاه خزه ای خواهید بود و در زمان های کم آبی نیز میزان زیادی آب در تنه خود ذخیره نموده و از آن استفاده می نماید. فقط برای نگه داری آن به یک سری نکات احتیاج خواهید داشت که ما تمام شرایط لازم را برایتان لیست خواهیم کرد.

گل های صورتی آدنیوم با توجه به زیبایی چشمگیری که دارند، جزء گیاهان زینتی محسوب می شوند و این روزها نیز بسیار قابل توجه همگان می باشد. گل ادنیوم برای پرورش یافتن در باغ ها، نگهداری در منزل و یا محل کار بسیار کاربردی بوده و همواره فضای خانه را از حالت بی روحی به یک حس و حال شاداب و با طراوت در می آورد. ساقه این گل همانطور که در تصاویر ملاحظه می نمایید، ساقه گوشتی و آبداری دارند که شرایط رشد مطلوبی را برای گل ادنیوم فراهم می آوردند. در ادامه با گندم وی آی پی همراه باشید تا تمام بایدها و نبایدهای این گیاه آپارتمانی را شرح دهیم.

برگ های صورتی رنگ گل ادنیوم

آیا گل ادنیوم سمی می باشد؟

در پاسخ به این سؤال شما باید بگوییم که بله، رز صحرایی یک نوع گیاه سمی است. پس با این حساب چگونه می توانیم این گل را وارد خانه کنیم؟ ببینید دوستان، در میان تمام گل ها و گیاهان دنیا یک سری از گیاهان نیز هستند که در لیست گل های سمی قرار دارند و معمولا برای حیوانات و کودکان می توانند خطر آفرین باشند. گل ادنیوم نیز جزء همین دسته از گیاهان می باشد. اما زیبایی و عطر خارق العاده آن انسان را به خودی خود جذب می کند و وسوسه می شود که این گیاه را در خانه نیز پرورش دهد.

با این حساب ما به شما توصیه می کنیم که ایرادی ندارد و اگر بخواهید می توانید، در خانه و یا هر جای دیگری گل ادنیوم را نگهداری نمایید. اما توجه داشته باشید که این گیاه را در مکانی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود بگذارید تا بعد ها مشکلی پیش نیاید. لازم به ذکر است که سم این گل نیز بسیار قوی بوده و در گذشته مردم آفریقا برای شکار، تیرهای خود را با سم گل ادنیوم آغشته می کردند.

سمی بودن گل ادنیوم

اگر قصد دارید در خانه خود به پرورش رز صحرایی پردازید، در هنگام هرس نمودن و تعویض گلدان آن همیشه از یک دستکش استفاده کنید تا دستتان آلوده نشود و علاوه بر آن بلافاصله نیز دست های خود را بشویید. اگر در خانه خود سگ و یا گربه نگهداری می کنید، باید خیلی مراقب باشید. حتی یک لمس این گیاه کافی است تا حیوانات شما را بکشد. البته نیازی نیست که نگران باشید، با قرار دادن گل در ارتفاع و مکانی دور از دسترس کودکان و حیوانات می توانید آنان را از خطر دور نگه دارید.

کدام قسمت های گل ادنیوم سمی است؟

به شخصه می توانیم بگوییم که تمامی قسمت های گل صحرای آدنیوم سمی است. این سم در حقیقت در قسمت های ریشه و ساقه گل ادنیوم وجود دارد. اما شیره سمی آن در برگ ها و پوست گیاه نیز جریان می یابند و سرشار از مواد شیمیایی می باشد. مواد خطرناکی که در گیاه وجود دارد، ترکیباتی همچون گلیکوزیدها، سومالین، digitalinum verum و .... را در بر می گیرد. علائم مسمومیت با گل رز صحرایی نیز بر عملکرد انسان، بر روی دستگاه گوارش و قلب، تأثیرات خود را نشان می دهد.

قسمت های سمی گیاه رز صورتی

شرایط نگهداری گل ادنیوم

همان طور که در طول مقاله نیز به عرضتان رساندیم نگهداری از این گل آن چنان به شرایط سختی نیاز ندارد؛ به همین دلیل است که در میان جوامع از محبوبیت زیادی نیز برخوردار می باشد. اما باز هم برای پرورش بهتر گل ادنیوم یک سری شرایط لازم است که در خانه و یا باغ خود بهتر است، آنان را برای گیاه خود فراهم آورید. در ادامه با گندم وی آی پی همراه باشید تا به بررسی این شرایط بپردازیم:

میزان آبیاری گیاه

در هنگام آبیاری رز صحرایی باید کمی دقت داشته باشید. آبیاری نادرست تنها عامل مهمی است که می تواند ادنیوم را به مرور زمان از بین ببرد. همان طور که همه ما می دانیم، کاکتوس ها جزء گیاهانی هستند که معمولا از آب زیاد خوششان نمی آید. گل ادنیوم نیز دقیقا به همین صورت است. شما می توانید خاک را زمانی که خشک شد، با آب مرطوب کنید. البته لازم است به عرضتان برسانیم که خشکی زیاد نیز می تواند موجب ریزش برگ های رز صحرایی شود. بنابراین همیشه حد وسط را رعایت کنید. آب بیش از حد مضراتی همچون پوسیدگی و گندیدگی گیاه را به همراه خواهد داشت.

شرایط نگهداری گل ادنیوم

پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه بخواهید به گلتان آب دهید، میزان آب مورد نیاز را یک روز در لیوان قرار دهید تا کلر آن کاملا گرفته شود. آب گل ادنیوم را بهتر است که در محیط قرار دهید تا دمای آن را بگیرد. گرما و سرما می تواند به گلتان آسیب رسانده و مانع از رشد آن شوند. زمستان و پاییز نیز زمان هایی است که گیاه ما به استراحت نیاز دارد. بنابراین در فصل تابستان و بهار ادنیوم را با شیوه ای که گفتیم آبیاری کنید و در پاییز و زمستان اجازه دهید که به استراحت بپردازند.

خاک مناسب برای گل ادنیوم

گل ادنیوم و یا همان رز صحرایی، همانطور که از نامش نیز مشخص است برای رشد و نمو به خاکی همچون خاک صحرا و بیابان نیاز دارد. ما به شما خاک ماسه ای را پیشنهاد می دهیم که به خوبی زهکشی شده باشد و بتواند آب و رطوبت لازم را در خود حفظ کند تا دیگر نیازی به آبیاری مجدد نداشته باشد. از ویژگی های خاک این گیاه می بایست به pH خنثی تا اسیدی اشاره نمود که در حالت ایده آل در حدود 6.0 معلق باشد.

خاک مناسب برای گل ادنیوم

معمولا افراد در هنگام تعویض و یا اضافه کردن خاک به گل ادنیوم این سوال برایشان ایجاد می شود که چه موادی به خاک ماسه ای اضافه کنیم بهتر است؟ کارشناسان ما اظهار دارند، خاک ماسه ای به همراه کود حیوانی، خاک باغچه و پرلیت درشت، بهترین شرایط رشد را برای این گیاه زیبا و منحصر به فرد فراهم می آورد. توجه داشته باشید که خاک به کار برده شده سنگین نباشد تا موجب پوسیدگی ریشه گیاه شما شود. خاک های سبک و زهکشی شده بهترین گزینه هستند.

نور مورد نیاز برای رشد

زمانی که نور کافی به گل صحرایی نرسد، در این صورت ساقه ها آسیب دیده و گیاه شما گل های صورتی زیبا و خیره کننده ای نخواهد داد. هر چقدر که میزان تابش و نور آفتاب بیشتر باشد، گیاه نیز به نهایت رشد مطلوب خود دست پیدا کرده و حجیم تر می گردد. البته لازم است به عرضتان برسانیم که تابش مستقیم خورشید نیز به ویژه در فصل های تابستان برای رشد و نمو این گیاه مناسب نیست و در مواقع خیلی شدید، می تواند گل ادنیوم را بسوزاند.

دمای لازم گل ادنیوم

دمایی که ما معمولا برای مراقبت صحیح از این گیاه پیشنهاد می دهیم، دمای 10 الی 35 درجه سلسیوس می باشد. رز صحرایی معمولا در دمای های گرم رشد بهتری دارد. بنابراین توجه داشته باشید که در زمستان گل ادنیوم را در مکان هایی قرار دهید که خیلی سرد نباشد. آب و هوای گرم و خشک یکی از معیار های اصلی رز صحرایی می باشد. پیشنهاد می نماییم که این گیاهان خود را در فصل زمستان به داخل خانه بیاورید، در غیر این صورت نجات دادن آن ها تقریبا غیر ممکن خواهد بود. دمای 17 درجه سانتی گراد نیز بهترین شرایط گل دهی را در فصل بهار در هنگام شب برای گل ادنیوم فراهم می آورد.

دمای لازم گل

مواد مغذی و کود دهی گل ادنیوم

معمولا همه گل و گیاهان برای رسیدن به رشد مطلوب به مواد مغذی نیاز دارند. گل رز صحرایی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. اما قبل از هر موضوعی باید به سمعتان برسانیم که در فصل های سرد زمستان هرگز نباید به این گیاه کود اضافه کنید چرا که می تواند مانع از گل دهی آن گردد. پیشنهاد و تاکید ما بیشتر برای فصل های بهار و تابستان است. کودهای کامل که منبع غنی از پتاسیم و فسفر هستند، بهترین شرایط را برای گل ادنیوم ایجاد می کنند.

پرورش گل رز صحرایی در خانه

استفاده های دارویی از گل ادنیوم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، گل ادنیوم با این حال که سمی است، اما چگونه می توان از آن گیاهان دارویی به عمل آورد. طبق تحقیقاتی که دانشمندان به عمل آوردند، رز بیابانی یک داروی سنتی در کشورهای آفریقایی محسوب می گردد. این گیاه بومی بسیار نادر بوده و با ترکیبات فلاونوئید، ترپنوئیدهای فلاونوئیدی پیش از اتصال، گلیکوزید قلبی و کربوهیدرات ها، می تواند در درمان بیماری هایی مانند درد عضلات، درد مفصل، بیماری های مقاربتی، مشکلات قلبی و بسیاری دیگر از بیماری ها، مفید و کاربردی باشد.

استفاده های دارویی از رز صحرایی

مطابق با تحقیقات به عمل آمده در قاره آفریقا، گل ادنیوم سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد سرطانی و ... است. حتی در خارج از کشور نیز توانسته اند از آن لوسیونی به عمل آورند که با مخلوط کردن با سایر گیاهان دارویی بسیاری از بیماری های پوستی را درمان می کند. ترمیم زخم ها، از بین بردن شپش، همه و همه با این گل درمان می گردند. با این حساب می توان دریافت، این گیاه نه تنها جنبه تزئینی به خانه می بخشد، بلکه می تواند در طب سنتی برای بهبود بیماری ها نیز مفید واقع شود. با نگهداری گل زیبا رز صحرایی، روح و طراوت را به خانه خود ببخشید.

مشکلات تغذیه ای گل ادنیوم

همانطور که اشاره نیز نمودیم گل های رز صحرایی به نگهداری خیلی سختی نیاز ندارند و تنها لازم است که در فصل های بهار و تابستان با کودهایی که در قسمت پایین نام می بریم، تغذیه شوند. در حقیقت نبود و کمبود این مواد مغذی می تواند مشکلاتی در رشد گل ادنیوم ایجاد نماید. درشت مغذی ها از جمله یکی از مهم ترین رازهای پر بار شدن و گل دادن این گیاهان هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

مشکلات تغذیه ای گل ادنیوم

  • نیتروژن (N): کمبود نیتروژن در این گیاه به مرور موجب زرد شدن برگ های آن و ریزش گل ادنیوم می شود. در فصل بهار برگ های جدید بسیار کم رشد خواهند کرد و ساقه نیز از استحکام کافی برخوردار نخواهد شد. پیشنهاد می نماییم که نیتروژن را به همراه فسفر در تغذیه آنان استفاده نمایید تا به رشد رز صحرایی کمک شایانی نماید. نیتروژن از جمله مواد مغذی مهمی می باشد که مانع از بیماری گل ادنیوم نیز می گردد.
  • فسفر (P): ترکیب نیتروژن به همراه فسفر برای رز صحرایی، یک منبع غذایی بسیار غنی و مقوی محسوب می گردد. به طوری که برگ های گیاه عالی و با رنگ های صورتی زیبا رشد خواهند نمود و علاوه بر آن ساقه و ریشه گیاه نیز قوی خواهند شد. زمانی که گل ادنیوم با کمبود فسفر مواجه شود، دیگر شاهد رشد عالی و با کیفیت گیاه نخواهید بود. بنابراین حتما در زمان های کود دهی از ترکیب نیتروژن و فسفر استفاده کنید.
  • پتاسیم (K): به نظر شما کمبود پتاسیم می تواند چه بر سر این گیاه بیاورد. نبود پتاسیم در کود موجب سوختگی برگ های گیاه و به دنبال آن ریزش را به همراه خواهد داشت. با این حساب پتاسیم نیترات را به عنوان یک منبع غنی، همیشه در کود های خود داشته باشید. کود کامل از جمله کودهایی است که تمامی این ترکیبات را در خود جای داده است.

کمبود برخی از مواد غذایی در میزان کود گل ادنیوم

جمع بندی نهایی

زیباترین گل های بهاری را از ما بخواهید. گندم وی آی پی به عنوان برترین مرکز فروش انواع گل و گیاه آپارتمانی همواره سعی دارد تا طراوت و شادابی را به زندگی و خانه های شما ببخشد. هدف اصلی ما از توزیع گیاهان باکیفیت و زیبا، جلب رضایت مشتری می باشد. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که همواره علاقه وافری به گل و گیاهان زیبا و خوش طراوت دارید، گندم وی آی پی می تواند بهترین فروشگاه در این زمینه برای شما باشد. جهت ثبت سفارش تنها با راه های ارتباطی موجود در تماس باشید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این گل بر روی نگهداری گل آدنیوم کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 177
  • بازدید ماه : 472
  • بازدید سال : 3,259
  • بازدید کلی : 15,681